piątek, 27 lipca 2012

Na sztorc

W moim miejscu pracy stoi wielki piec indukcyjno-parowy. Tradycją stały się grzanki rzeźbione w pośpiechu z podwójną porcją sera czy pizza albo pieczone ziemniory. Mamy też z dziewczynami wykwintniejsze propozycje na dania pieczone: banany z cheddarem, parówy w cieście francuskim czy drobiowo-kiełbasiane szaszłyczki. Jednym z zasłyszanych przepisów była sztuka mięsa nadziewana białą kiełbaską surową, of corse. Wychodziło nam to nieporadnie, bo mięso zwarte, a kiełba gibka. Potrzebne do tego manewru narzędzie było nieobecne, więc kiełba się nieco rozgniotła. Nieco lepiej szło nam ze śliwkami i morelami suszonymi, czosnkiem i pieczarkami, które łatwo wcisnąć w leciutko nacięte mięso. Zdecydowanym faworytem w mojej kuchni stało się mięsko z marchewką. Marchewka na sztorc.

Składniki:
kawałek dowolnego mięsa, ja użyłam łopatki wieprzowej ok 1,2 kg
2 cienkie długie marchewki
marynata kupna lub własnoręczna kompozycja składników do marynaty
czosnek 2 ząbki

Marynata:
oliwa
pieprz
sól
papryka czerwona słodka
imbir mielony suszony

Mięso oczyściłam z tłuszczyku, nadziałam obranymi marchewkami: wbiłam ostry cienki nóż w mięso na jakieś 5 cm i wcisnęłam marchew do samego końca. Pokroiłam czosnek w plasterki, podobnie nacinając leciutko mięso powciskałam owe plasterki do środka. Naszpikowaną łopatkę zamarynowałam. W lodówce na talerzu (bez żadnego zawijania w folie czy woreczki) spędziła jakieś 20 godzin, przez co składniki marynaty i czosnek mogły oddać swoje aromaty a mięso nieco skruszeje przy pieczeniu. Pieczenie to około 60-90 minut, 180 stopni. Ja piekę mięcho na blasze wyłożonej folia alu albo w kamionkowym naczyniu. Można również włożyć mięsko do woreczka z zapięciem, przez co mięsko będzie wilgotniejsze. Zalecam sprawdzanie stanu upieczenia, gdyż wielkość mięsa jak i jego jakość mogą wpłynąć na czas pieczenia.

Marchewka na sztorc! Polecam zwłaszcza mięsożercom. :))))

p.s. nawet widać w przekroju wspominany garlic... mięciutki i rozpływający się w ustach :)


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz